Welke vragen worden vaak gesteld over een videoproductie?

Veel gestelde vragen

Deze vragen krijg ik vaak over het maken van een film.

Klik erop voor het antwoord.

Hoe lang moet een video zijn?

De lengte van een video is heel belangrijk. Mensen raken door de overvloed aan informatie die online te vinden is veel sneller afgeleid. De gemiddelde duur moet daarom over het algemeen niet langer dan 60 tot 90 seconden zijn. Dat is een vuistregel maar geldt niet in alle gevallen. Social media heeft de aandachtsspanne nog verder verkort. Mensen willen snel en to-the-point geinformeerd worden en dus zijn social video’s vaak zeer kort en snel. Daarnaast heeft bijvoorbeeld Instagram zijn video’s gelimiteerd tot 60 sec, dus waar de video ingezet wordt is heel belangrijk. Maar ook de doelgroep is natuurlijk zeer bepalend, want jouw zakelijke klanten die al interesse hebben zullen een instructievideo voor een product prima kunnen uitzitten als deze langer is. Zo zijn er vele factoren die bepalen welke lengte een video moet zijn. Klik hier voor meer info over de verschillende soorten

Hoe maak ik een instructiefilm?

In grote lijnen zijn er twee soorten instructievideo’s: instructie voor een (online) dienst en instructie voor een product. Maar hoe wordt zo’n instructiefilm of uitlegvideo nou gemaakt?

Product instructiefilm

Ten eerste de instructievideo voor een product. Hierbij wordt concreet laten zien hoe het desbetreffende product werkt, wat de voordelen zijn en wat het nou uniek maakt. Dit kan mensen overhalen om voor dit product te kiezen maar kan ook veel gestelde vragen over het product beantwoorden. Dit bevordert sales en maakt de support afdeling gestroomlijnder. Er wordt begonnen met het bekijken van het doel van de video, maar ook de doelgroep van de video. Daarna wordt aan de hand daarvan een script gemaakt om dit doel en deze doelgroep het beste te bereiken. Vaak word dit in een studio opgenomen met behulp van een presentator die gedetailleerde uitleg geeft over het product. Dit kan een ingehuurde presentator zijn, maar ook een medewerker van het bedrijf die dit helder en goed kan uitleggen. Er worden gedetailleerde closeups gemaakt om de werking zo goed mogelijk te laten zien.

Na deze productiefase gaan de beelden de montage in en wordt er gekeken of er nog bijvoorbeeld animaties of andere visuals nodig zijn om het eindproduct zo duidelijk mogelijk te maken. Dit leidt dan tot een eindproduct die perfect uitlegt én laat zien hoe het product werkt en waarom mensen het moeten kopen. Kijk hier voor meer informatie of vraag direct een prijs aan.

Dienst instructiefilm

In grote lijnen is de instructievideo voor een dienst hetzelfde, maar vaak is er geen concreet product om te laten zien. Bijvoorbeeld voor een online of mobiele applicatie is het lastig om duidelijk te laten zien en daarom wordt er vaak voor gekozen om middels een achteraf opgenomen screencast de werking duidelijk uit te leggen. Dit kan worden begeleid door een presentator die het uitlegt of middels een voiceover. Kijk hier voor meer informatie of vraag direct een prijs aan.

Hoeveel kost een film laten maken?

Dat is een simpele vraag, maar heeft helaas geen simpel antwoord. Er zijn vele variabelen die de prijs van een video bepalen. Hoe lang moet de video worden? Wat is er nodig naast de camera en een statief? Is er een studio en belichting nodig? Zijn er acteurs of actrices nodig? Moeten er dingen voorbereid worden? Moeten er animatie elementen in? De lijst met vragen die bepalen hoeveel de film gaat kosten is bijna eindeloos en daarom ook goed aanpasbaar aan jouw specifieke wensen en situatie. Klik hier voor meer informatie over de kosten van een videoproductie of bereken direct je richtprijs.

Kan ik een video laten maken in coronatijd?

Kort antwoord: jazeker!

De overheid heeft gelukkig bepaald dat videoproductie nog steeds mogelijk is ondanks Covid-19 en het coronavirus en er kunnen dus nog steeds video’s worden geproduceerd. Uiteraard moeten we voorzichtig zijn en er voor zorgen dat het veilig gebeurt. Omdat ik als Skyless Media maar een eenmanszaak ben, is het heel goed mogelijk om dit in een gecontroleerde omgeving dit te doen. Geen grote crew zorgt voor minder menselijk contact en maakt het zelfs in kleinere ruimtes mogelijk om anderhalve meter afstand te houden.

Door het ontsmetten van alle apparatuur, het goed wassen van handen en op afstand van elkaar te blijven kunnen we er samen voor zorgen dat er een mooi eindproduct komt, maar ook dat het virus zich niet verder verspreidt. Ik kom ruim op tijd om alles op te stellen en klaar te zetten, zodat ik de ruimte kan inspecteren en ervoor zorgen dat alle protocollen gehandhaafd worden. Het kan daardoor voorkomen dat een ruimte niet geschikt is en we moeten verplaatsen. Ook kan ik door een goede voorbereiding op locatie ervoor zorgen dat jullie zo min mogelijk tijd op de set hoeven te verblijven. En dat vermindert natuurlijk ook de kans op besmetting.

Al met al zorgt deze tijd er voor dat we creatief moeten zijn, maar met een mondkapje, 1.5 meter afstand en voldoende desinfectiemiddelen kunnen we samen deze uitdaging aan.

Voor meer informatie kun je contact opnemen. Of je kunt direct een offerte aanvragen. Meer informatie over de video mogelijkheden, lees je bij ‘Diensten’.

Of lees hier het corona protocol opgesteld voor de audiovisuele sector: https://www.producentenalliantie.nl/covid-19-protocol.html

Wat zijn de voordelen van een bedrijfsfilm?

Video kent vele voordelen voor de betrokkenheid van een (potentiële) klant bij jouw bedrijf en de online vindbaarheid (SEO). Videomarketing is al jaren groeiende en de verwachting is dat die voorlopig niet gaat stoppen. Hier een lijst met voordelen van online video.

  • Video is coronaproof en maakt het veel makkelijker om persoonlijk te verbinden met jouw doelgroep in deze lastige tijden.
  • Maar liefst 80% van het hedendaagse webverkeer is video. Mensen zijn visueel, houden van video en besteden er veel tijd aan. bron
  • Video wordt maar liefst 60.000 keer sneller verwerkt dan gelezen tekst. In veel kortere tijd kan je veel meer overbrengen. bron
  • Video blijft hangen bij de kijker. Maar liefst 95% herinnert zich een video terwijl tekst lezen maar in 10% van de gevallen blijft hangen. bron
  • De impact van video is veel groter. Éen minuut video is vergelijkbaar met 1.8 miljoen woorden tekst. bron
  • Video is deelbaar en daarmee is jouw bereik eindeloos. Zeker in deze tijden van ongekende populariteit van social media wordt een video zeer gemakkelijk en veel gedeeld en kan zo de hele wereld overgaan.
  • Maar liefst 52% van de online kopers zegt sneller overtuigd te zijn door de aanwezigheid van video.
  • Het is uitstekend voor de online vindbaarheid of SEO van jouw website. De kans dat je op de eerste pagina van google komt is met video 53% groter.
  • Mensen blijven ook langer op jouw website, want een overweldigend aandeel (88%) van de bezoekers blijft hangen door de aanwezigheid van video. bron

In principe is de lijst eindeloos maar dit zijn enkele van de grootste voordelen van videomarketing voor jouw product, dienst of bedrijf. Bekijk nu de opties of vraag gelijk een prijs aan.

Skyless Media